Zaufanie w zespole
Zbuduj zaufanie wśród swoich pracowników, zaufanie do Ciebie
i do siebie nawzajem.
Zaufanie – podstawa skutecznego działania każdego zespołu. Trudno się je buduje, łatwo i szybko można stracić. Jak je budować krok po kroku? Jak poprawiać komunikację, eliminować zbędne konflikty, wywierać wpływ, ale nie manipulować? I jak dzięki temu wszystkiemu poprawić atmosferę, a tym samym osiąganie celów w zespole.
Cel szkolenia
Celem szkolenia jest zbudowanie zaufania i podniesienie umiejętności komunikacji, co bezpośrednio przekłada się na zwiększenie efektywności pracy i polepszenie atmosfery w zespole poprzez eliminację niekonstruktywnych konfliktów, myślenia życzeniowego i roszczeniowych postaw jego członków.
Korzyści
- Zbudowanie świadomości, czym jest a czym nie jest otwarta komunikacja
- Zdiagnozowanie wąskich gardeł, szumów i zatorów w procesie komunikacji w zespole
- Poznanie postaw i zachowań prowadzących do rozpadu zespołu i zastąpienie ich zachowaniami wspierającymi dobrą atmosferę i efektywność pracy
- Poznanie pięciu fundamentów realnej zespołowości
- Rozróżnienie między manipulacją (prowadzącą do rozpadu relacji), a wywieraniem wpływu (konieczny element w pracy zespołowej)
- Stworzenie konkretnego planu wdrożenia w życie zdobytych umiejętności, technik, narzędzi i wiedzy
- Zwiększenie zaufania między członkami zespołu, co bezpośrednio przedkłada się na mniejszą ilość niekonstruktywnych konfliktów
- Znaczne zwiększenie integracji w zespole
- Poprawa atmosfery w zespole
- Wyeliminowanie toksycznych zachowań w zespole i zastąpienie ich wspierającymi postawami
Moduł szkoleniowy: 117 PCI
Algorytm poznania
- Zbudowanie zaufania i otwartości uczestników na kolejne moduły.
- Lepsze poznanie uczestników spotkania.
- Otwarcie uczestników na dalsze doświadczenia.
- Przełamanie początkowych barier w procesie komunikacji.
Uczestnicy podzieleni na podzespoły wezmą udział w ćwiczeniu wzmacniającym wymianę informacji na swój temat. Korzystając ze wzoru graficznego zaczną poszukiwania wspólnego mianownika oraz różnic pomiędzy poszczególnymi członkami zespołu. Powstała w ten sposób mapa odrębności i podobieństw będzie prezentowana w krótkiej formie na forum. Aktywność z jednej strony zwiększy energię w grupie, gotowość i motywację do kolejnych wyzwań, z drugiej zbuduje otwartą atmosferę pozwalającą bez niepotrzebnego skrępowania mówić zarówno o swoich słabościach, jak i mocnych stronach, co w kontekście budowania zaufania jest rzeczą kluczową.
Magiczny kij z agentem
- Wygaszenie tendencji do tworzenia założeń dotyczących motywów działania innych osób, które na co dzień obniżają poziom zaufania i prowadzą do konfliktów w zespole.
- Przezwyciężenie utrudnień wynikających z nastawienia, motywacji i różnych kompetencji uczestników.
- Pokazanie mechanizmów psychologicznych powodujących spadek zaufania w zespole.
- Uzmysłowienie niebezpieczeństw wynikających z postrzegania innych przez pryzmat własnych filtrów.
- Zbudowanie dobrych praktyk komunikacji w zespole.
Projekt rozpoczyna się rozdaniem uczestnikom kopert z zadaniem wytypowania agenta. Podstawowym utrudnieniem w realizacji tego zadania jest tworzenie przez uczestników założeń na temat działania innych członków zespołu, przez co sami zaczynają działać w sposób schematyczny i zachowawczy. Ograniczone zaufanie uwypukla mechanizmy psychologiczne utrudniające pracę zespołu, co jest poddawane rozbudowanemu omówieniu. Ćwiczenie to uwydatnia istniejące w zespole bariery w komunikacji, pozwala udrożnić kanały komunikacyjne pomiędzy uczestnikami, zbudować wzajemne zaufanie i wzmocnić relacje, zachęcając do współpracy. Jest też sposobem na otwarcie uczestników na kolejny moduł, gdyż typowanie agenta wiąże się z dużą ilością śmiechu i dobrej zabawy. Wszystko poddane zostaje na koniec merytorycznemu omówieniu i kończy się wyciągnięciem bardzo konkretnych wniosków.
Fundamenty komunikacji budującej zaufanie w zespole
- Siedem czynników behawioralnych prowadzących do rozpadu zespołu.
- Najlepsze praktyki w zakresie komunikacji budującej zaufanie.
- Najczęstsze przyczyny konfliktów w zespole.
- Stres, gniew, zniechęcenie – jak nimi zarządzać i nie dopuścić by osłabiły zaufanie.
- Niewypowiedziane oczekiwania jako zarzewie nieporozumień.
- Emocjonalna kłótnia, a merytoryczny konflikt – instrukcja obsługi.
Podczas modułu pokażemy uczestnikom siedmiu killerów relacji – opartych na eksperymencie wykonanym przez Johna Gottmana – odwołując się każdorazowo do przykładów z życia codziennego, jak również do sytuacji biznesowych, z jakimi mierzymy się na co dzień w pracy zespołowej. Wskazujemy które zachowania są szczególnie niebezpieczne dla dobrej atmosfery, zaufania i efektywności pracy i których należy się wystrzegać. Pokazujemy jak wracać do spokojnej i konstruktywnej rozmowy kiedy poniosą nas emocje i dlaczego pozytywne motywowanie i docenianie kolegów ma przewagę nad wywieraniem presji i zarządzaniem poprzez strach. Klamrą zamykającą jest przejście z uczestnikami przez pięć fundamentów prawdziwej zespołowości – zaufanie, efektywna praca z konfliktem, zaangażowanie, współodpowiedzialność (zamiast przerzucania się winą) i finalnie dbałość o wyniki.
Czteropoziomowa analiza zespołu, stworzenie zadań wdrożeniowych
- Ćwiczenie kwadrat percepcji – perspektywa pierwszej osoby, innych członków zespołu, obiektywnego obserwatora i systemu.
- Analiza potrzeb i oczekiwań wobec członków zespołu.
- Ćwiczenie C5.
Moduł, w którym uczestnicy dokonują podsumowania refleksji, oraz syntezy narzędzi zdobytych podczas całego dnia. Pracując w grupach przygotowują kwadrat percepcji, to znaczy matrycę, przy pomocy której spojrzą na swój zespół z czterech różnych punktów widzenia. Po pierwsze swojego własnego. Po drugie z punktu widzenia innych pracowników, z którymi współpracuję na co dzień. Po trzecie obiektywnego obserwatora niezaangażowanego w życie firmy. Po czwarte systemu, czyli wszystkich osób i działów zaangażowanych w życie firmy. Tematem przewodnim będzie zaufanie i analiza konkretnych postaw i zachowań mogących je budować lub niszczyć. Na koniec uczestnicy przygotowują listę zadań wdrożeniowych w oparciu o 5 pytań sugerujących, jakie konkretne zachowania chcą wzmocnić, jakie usunąć i jakie dodać w swoich codziennych sytuacjach w miejscu pracy. Lista ta zostaje uspójniona i spisana na flipcharcie. Jest to świetna „przypominajka” zwiększająca motywację uczestników warsztatu po jego zakończeniu.
Moduł szkoleniowy: 117 PCI
- Dla menedżerów, którzy chcą podnieść skuteczność pracy swoich zespołów
- Dla wszystkich, którzy chcą poprawić atmosferę w zespole
- Dla menedżerów, którzy budują współpracę i zaufanie w zespole
- Ćwiczenia w podgrupach
- Symulacje
- Case studies
- Mini-wykład
- Dyskusja moderowana
Szkolenie poprowadzi Piotr Cielecki, który gwarantuje dużą dawkę wiedzy przekazaną w warsztatowej formie i w świetnej atmosferze.
Więcej informacji o Piotrze znajdziecie: TUTAJ
Szkolenia prowadzi Joanna Kominiak, która gwarantuje uczestnikom komfortową i angażującą przestrzeń.
Więcej informacji o Joannie znajdziecie: TUTAJ
„Bardzo konkretny, rzetelny, etyczny i prawdziwy.”
„Niezwykłe wrażenie robi przystępny i swobodny sposób, w jaki Piotr prezentuje nawet najtrudniejsze zagadnienia.”
„Energia połączona z wiedzą i doświadczeniem.”
Może Cię również zainteresuje
Zadzwoń do nas: +48 515 755 515
Napisz na: kontakt@mentori.pl Możesz też wypełnić poniższy formularz: