Komunikacja i współpraca
O komunikacji, w której rządzi dialog a nie monolog i która skutecznie prowadzi do celu.
Komunikacja – odmieniana przez wszystkie przypadki, gdy zespoły zaczynają rozmawiać o tym, co wymaga poprawy. Wszyscy doskonale wiemy, że jest ona kluczem do skutecznej współpracy. Jednocześnie w tak wielu zespołach kuleje. A nawet te, które są oceniane jako wysoko komunikatywne, podają, że jeszcze wiele w tej kwestii jest do udoskonalenia. Z czego to wynika? Z tego, że w komunikacji mamy zawsze co najmniej 2 strony… Oczywiste? W teorii tak, ale w praktyce często o tym zapominamy, skupiając się na tym, co przekazujemy i nie słuchając, co płynie do nas z drugiej strony. Dlaczego tak się dzieje i jak to zmienić? Na tym między innymi będziemy koncentrować się podczas tego szkolenia. Szkolenie jest niezwykle praktyczne i w olbrzymiej większości oparte na grach symulacyjnych skonstruowanych w taki sposób aby wydobywać od uczestników zachowania, które prezentują na co dzień w miejscu pracy. Stanowi to materiał, który omawiany jest razem z trenerem a finalnie służy do wyciągnięcia praktycznych wniosków i zadeklarowania konkretnych zmian na poziomie zachowań, które uczestnicy zobowiązują się sprawdzić w swoich realnych sytuacjach biznesowych. Oprócz gier symulacyjnych opieramy szkolenie na case study, ćwiczeniach warsztatowych i dyskusji moderowanej. Praktyczny charakter zdobytej wiedzy i konkretne zmiany wprowadzane przez uczestników szkolenia są bowiem naszym najwyższym priorytetem.
Cel szkolenia
Celem szkolenia jest podniesienie umiejętności komunikacji, co bezpośrednio przekłada się na zwiększenie efektywności pracy i polepszenie atmosfery w zespole poprzez eliminację niekonstruktywnych konfliktów, myślenia życzeniowego i roszczeniowych postaw jego członków.
Korzyści
- Opanujesz umiejętność asertywnej komunikacji
- Zdiagnozujesz wąskie gardła, szumy i zatory w procesie komunikacji w zespole
- Poznasz pięć fundamentów realnej zespołowości
- Poznasz techniki obrony przed manipulacją
- Poznasz najskuteczniejsze techniki motywowania innych członków zespołu
- Poznasz postawy i zachowania prowadzące do rozpadu zespołu i zastąpisz je zachowaniami wspierającymi dobrą atmosferę i efektywność pracy
- Stworzysz konkretny plan wdrożenia w życie zdobytych umiejętności, technik, narzędzi i wiedzy
- Zwiększysz zaufanie między członkami zespołu, co bezpośrednio przedkłada się na mniejszą ilość niekonstruktywnych konfliktów
- Zwiększysz efektywność pracy zespołu i poprawisz atmosferę
program ramowy
ekspert IT
program ramowy
Prezentowany program ramowy jest programem poglądowym. Na podstawie badania diagnostycznego dopasujemy program do potrzeb Twoich pracowników.
Rozpoczęcie warsztatu i wprowadzenie uczestników w jego tematykę
Przedstawienie trenera, zbudowanie otwartej i sprzyjającej nauce atmosfery, wprowadzenie zasad regulujących pracę podczas szkolenia.
Gra symulacyjna pozwalająca zdiagnozować wąskie gardła i szumy w procesie komunikacji
Projekt ten kładzie nacisk na efektywną komunikację pomiędzy poszczególnymi oddziałami i podzespołami funkcjonującymi w ramach jednej firmy, czy projektu. Zbudowany jest tak, aby pod pretekstem zabawy uwypuklić newralgiczne punkty, w których dochodzi do nieporozumień w przekazywaniu informacji pomiędzy zarządem firmy, menedżerami specjalistami.
Zespół zostaje podzielony na trzy grupy. Pierwsza z nich – Wizjonerzy – mają bezpośredni dostęp do zbudowanego z klocków modelu. Ich zadanie polega na precyzyjnym przekazaniu instrukcji Menedżerom, którzy następnie podają ją do Specjalistów. Zadaniem tych ostatnich jest jak najwierniejsze odwzorowanie pierwotnego modelu. Wygrywa drużyna, która w najkrótszym czasie stworzy budowlę zawierającą najmniejszą ilość błędów. Na sukces projektu decydujący wpływ ma klarowna komunikacja, ustalenie skutecznej strategii, wspólna wizja celu i dobra organizacja.
Siedem zachowań destrukcyjnych dla poczucia zespołowości
Moduł oparty na badaniach amerykańskiego psychologa Johna Gottmana, który podczas jednego ze sowich badań odkrył siedem zachowań przyczyniających się w najwyższym stopniu do rozpadu więzi w zespole.
Pięć fundamentów zespołowości odróżniających zespół od grupy ludzi pracujących pod logiem jednej firmy
Pięć dysfunkcji Lencioniego wyjaśniających różnicę w funkcjonowaniu zespołu i grupy ludzi pracujących pod jednym dachem. Uczestnicy mają okazję zdiagnozować własny zespół pod kątem występowania dysfunkcji, a finalnie – jeśli zajdzie taka potrzeba – stworzyć plan naprawy obszarów, które tego wymagają.
Eliminacja postaw roszczeniowych i zastępowanie ich proaktywnym nastawieniem skoncentrowanym na radzeniu sobie z wyzwaniami
Pokazanie niebezpieczeństw związanych z postawą roszczeniową i myśleniem życzeniowym i zastąpienie ich proaktywnymi postawami nastawionymi na sprostanie wyzwaniom stojącym przed zespołem. Zaczynając od nakreślenia psychologicznych mechanizmów stojących za takimi zachowaniami, przechodzimy do praktyki i pracy na bardzo konkretnych przykładach zarówno z doświadczenia uczestników, jak i case study, mogących stanowić inspirację do rozwoju.
Uległość, agresja, manipulacja – mroczne strony komunikacji w zespole i jak je przezwyciężyć
Wyjaśnienie trzech najczęściej stosowanych w miejscu pracy, a jednocześnie najbardziej destrukcyjnych modeli w komunikacji. Wskazanie na ich długoterminowe konsekwencje, oraz wyjaśnienie w jaki sposób można z nich zrezygnować, zachowując skuteczność przekonywania i nie rezygnując ze swoich celów i priorytetów.
Wielka piątka asertywnej komunikacji – asertywna prośba, odmowa, obrona przed niesłuszną krytyką, pięciostopniowa obrona granic i udzielanie asertywnej informacji zwrotnej
Kontynuacja poprzedniego modułu. Uczestnicy dowiadują się czym jest asertywność, jakie są jej podstawowe zasady i kiedy warto stosować związane z nią techniki komunikacji. Na dodatek otrzymują pięć gotowych narzędzi z zakresu asertywnej komunikacji, dzięki czemu będą w stanie zastosować je natychmiast po zakończeniu szkolenia w realnych sytuacjach w zespole lub podczas spotkań z klientami.
Manipulacja vs wywieranie wpływu, czyli destrukcyjna praktyka vs praktyczne narzędzie
Bardzo ważny moduł podczas którego uczestnicy uczą się różnicy pomiędzy wywieraniem wpływu, który jest koniecznym elementem skutecznego działania, a manipulacją, która na dłuższą metę prowadzi do spadku zaufania i rozpadu relacji w zespole. Uczą się też w jaki sposób dyskretnie, aczkolwiek skutecznie rozpoznać i bronić się przed najczęstszymi technikami manipulacji.
Najczęstsze błędy i najlepsze praktyki w procesie komunikacji – case study
Sesja warsztatowa, podczas której bazując na konkretnych przykładach, oraz doświadczeniu uczestników sprawdzamy jak mogą poradzić sobie w trudnych sytuacjach, jak zachować się w przyszłości i jakich błędów unikać.
Praktyczne wnioski i sformułowanie planu wdrożenia poznanych technik i narzędzi
Zbudowanie pomostu w przyszłość. Uczestnicy pod kierunkiem trenera tworzą plan wdrożenia zdobytej wiedzy, oraz narzędzi na okres tygodni następujących po warsztacie, Znacznie zwiększa to prawdopodobieństwo zastosowania w praktyce opanowanych technik i jest świetnym sposobem na sprawdzenie w jakim stopniu osoby biorące udział w szkoleniu robią z nich użytek.
Moduł szkoleniowy: 038 PCI
ekspert IT
Założenia prawdziwe, założenia fałszywe
Trening rozpoczniemy od ćwiczenia Mój produkt, w którym uczestnicy wcielają się w rolę klienta, pozbywając się jednocześnie całej swojej wiedzy z zakresu informatyki. Dostają zadanie do wykonania.
Ćwiczenie zderza ze sobą dwie perspektywy: klienta i eksperta IT. Uczestnicy doświadczą, jak działają stereotypy myślowe, projekcje i emocje, jakie zwykle towarzyszą obu stronom podczas współpracy.
Wybrane zagadnienia:
- Założenia znajdujące potwierdzenie w praktyce:
– klient zawsze wie, czego chce
– klient często nie wie czego potrzebuje
– klient często nie zdaje sobie sprawy z konsekwencji swoich oczekiwań - Niski poziom świadomości zjawisk między klientem a ekspertem IT oraz niski poziom umiejętności komunikacyjnych powoduje frustrację i niepokój podczas zbierania wymagań
- Stereotypowe myślenie ekspertów IT, że klient nie wie czego chce, jest fałszywe i niekorzystnie wpływa na relacje z klientem (biznes a IT)
- Efektywna komunikacja ze zleceniodawcą, umiejętność zrozumienia potrzeb oraz oczekiwań i tworzenia dobrej atmosfery zależy od eksperta IT
Myślenie biznesowe a praktyka ekspertów IT
W tej części treningu skupimy się na pojęciu „myślenia biznesowego” i często słyszanego zarzutu, że eksperci IT „nie myślą biznesowo”. Przeanalizujemy to zjawisko, zweryfikujemy, jaka jest praktyka w odniesieniu do zarzutu.
W następnym kroku wykażemy, że ignorowanie wagi pojęć, które dla biznesu są ważne, generuje dodatkowe koszty wytwarzania systemu. Na koniec tego modułu wypracujemy metody uwspólniania znaczeń co do wizji.
Wybrane zagadnienia:
- Czym jest myślenie biznesowe?
- Słowa, których używamy w dokumentacji i podczas rozmów z klientem budują oczekiwania, które z kolei implikują określone reguły
- Kontekst prowadzenia rozmowy determinuje znaczenie i reguły związane z nazwami używanymi w trakcie rozmowy
- Kosztowną pułapką w procesie zbierania wymagań jest fakt, że pojęcia, którymi posługuje się biznes jest zupełnie różny od pojęć funkcjonujących w IT (algebra nazw programistycznych)
- Istotne są koszty jakie zostały poniesione w związku ze stworzeniem, utrzymywaniem i rozwijaniem systemu
- Jak te koszty minimalizować?
Wizja produktu programistycznego i proces biznesowy
Ten moduł to praca z produktem. Trener zaprosi uczestników do ćwiczenia. W trakcie ćwiczenia zespołowego uczestnicy zrozumieją, że aby produkt spełnił swoją rolę, musi pochodzić od klienta a nie od eksperta IT oraz być współdzielona przez wszystkich interesariuszy oraz przez zespół. Wskażemy także wszystkie sytuacje, kiedy wizja produktu zagraża pracom nad systemem.
Dalej będziemy trenować tworzenie współdzielonej wizji oraz efektywny sposób jej komunikowania.
Poza ćwiczeniem trener wykorzysta także symulacje dialogów z klientem zaprezentowane na filmach oraz współtworzone z uczestnikami.
Wybrane zagadnienia:
- Czy jest wizja systemu (produktu programistycznego)?
- Jaki jest cel wizji? (także chroniący relacje z klientem oraz pieniądze)
- Wizja a zakres systemu, np. W jaki sposób korzystając z wizji, można ustalić, czy nowe oczekiwanie klienta należy do zakresu prac czy nie?
- Nazwa jaką nadamy produktowi ma ogromne znaczenie, bo buduje oczekiwania co do funkcjonalności produktu, może być np. zbyt ogólna, co spowoduje, że niemal każda funkcjonalność znajdzie się w zakresie tak nazwanego produktu
- Zakres systemu a proces biznesowy – różnice i dlaczego programista musi poznać proces biznesowy,
- Rozmawianie z klientem na temat procesu biznesowego.
Propozycja narzędzi:
- Arkusz wizji, K. Wiegers,
- Zmiana ram odniesienia,
- Ekrany użytkownika,
- Technika proponowania alternatywnych rozwiązań,
- Algorytm zwiększania przestrzeni możliwych rozwiązań.
Umiejętność odkrywania potrzeb biznesowych za pomocą pytań
W tym module skupimy się na trudnej sztuce zadawania pytań i identyfikowania potrzeb biznesowych w ujęciu: problemów, których doświadcza klient korzystając z obecnych rozwiązań oraz korzyści, które spodziewa się osiągnąć dzięki nowym rozwiązaniom.
Wykażemy, że to właśnie problemy i korzyści są głównymi motywatorami, które są istotne w procesie badania potrzeb.
Pracę rozpoczniemy od ćwiczenia Mój zakup, podczas którego uczestnicy doświadczą na sobie, jak działają wspomniane motywatory. Uczestnicy będą wdrażać wskazówki pomocne przy odkrywaniu potrzeby i właściwej pracy pytaniami, realizując na szkoleniu cały proces poszukiwania potrzeby związanej z konkretnym biznesem.
Wybrane zagadnienia:
- Pytania o problemy i pytania o korzyści
- Pytania neutralne, o przyczyny i rezultaty
- Najczęstsze błędy w nazywaniu potrzeb, np. traktowanie problemów do uniknięcia jako odwrotności korzyści do osiągnięcia
- Jak świadomie pracować pytaniami, aby precyzować potrzeby i osadzać je w kontekście biznesowym
- Korzystanie z narzędzi umożliwiające zauważenie potrzeby stojącej za wymaganiami zgłaszanymi przez biznes
Propozycja narzędzi:
- Szablony User Stories (US)
- Katalog pytań
- Technika parafrazy
Struktura i przebieg rozmowy z klientem
Przebieg, struktura i atmosfera rozmowy mają kolosalny wpływ na efekty wykonywanych prac, relacje z klientem, a w końcu na koszty wytwarzania, utrzymania i rozwijania produktu. Z tego powodu, w module piątym, zajmiemy się sztuką rozmowy z klientem, po to by wytrenować najważniejsze umiejętności w tym zakresie.
A zrobimy to poprzez kilka ćwiczeń opartych o doświadczenie, w formule zespołowej i indywidualnej.
Wybrane zagadnienia:
- Co buduje strukturę konwersacji?
- W jaki sposób prowadzić rozmowę z klientem?
- Czym jest pojemność informacji ze względu na desygnaty?
- W jaki sposób konkretyzować wymagania?
- Jak radzić sobie z impasem w trakcie rozmowy?
- Jak odróżnić informacje konkretne od ogólnikowych?
Propozycja narzędzi:
- Technika zmiany ramy odniesienia
- Technika radzenia sobie z impasem w trakcie rozmowy
- Przejmowanie kierunku konwersacji
- Technika konkretyzowania wymagań
Atmosfera rozmowy, emocje, trudne sytuacje
Rozpoczniemy od case’u. Przypadek będzie obrazował zjawisko szkodliwych projekcji występujące naturalnie w komunikacji międzyludzkiej, a także uświadomi jak brak dbałości o dobrą atmosferę rozmowy może wpłynąć na jej efekt. Przypadek będzie punktem wyjścia do omówienia i treningu umiejętności budowania dobrej atmosfery, szczególnie jeśli mamy poczucie, że rozmowa się „nie klei”.
Wybrane zagadnienia:
- Bycie rozumianym zgodnie ze swoją intencją
- Zjawisko projekcji w kontakcie
- Mniej „mechaniki” więcej ludzkiego kontaktu i budowania relacji
- Trudne sytuacje – jak zapobiegać, jak je „wyprowadzać”?
Propozycja narzędzi:
- Język JA
- Technika odsłony intencji, narzędzie eliminowania projekcji
- Technika pozytywnej intencji
- NVC – Nonviolent Comunication – metoda prowadzenia dialogu
Proces wdrożenia umiejętności
Ostatnią godzinę treningu przeznaczymy na wypracowanie Indywidualnego Planu Rozwoju w oparciu o narzędzie przygotowane przez MENTORI.
Uczestnicy wybierają z ćwiczonych podczas szkolenia umiejętności dwie, które najsilniej wzmacniają ich efektywność podczas wykonywanych zadań.
Z jednym ochotnikiem, trener przepracowuje na forum grupy sposób opracowania zadania rozwojowego dla wybranej przez niego umiejętności.
- Dla wszystkich, którzy chcą poprawić komunikację w zespołach.
- Dla osób, które chcą poprawić swoje umiejętności komunikacyjne.
- Interaktywny mini wykład / Prezentacja multimedialna
- Dyskusja moderowana
- Ćwiczenia indywidualne
- Ćwiczenia w parach i grupowe
- Autorefleksja
- Case study
Szkolenie poprowadzi Piotr Cielecki, który gwarantuje dużą dawkę wiedzy przekazaną w warsztatowej formie i w świetnej atmosferze.
Więcej informacji o Piotrze znajdziecie: TUTAJ
Szkolenia prowadzi Joanna Kominiak, która gwarantuje uczestnikom komfortową i angażującą przestrzeń.
Więcej informacji o Joannie znajdziecie: TUTAJ
„Bardzo konkretny, rzetelny, etyczny i prawdziwy.”
„Niezwykłe wrażenie robi przystępny i swobodny sposób, w jaki Piotr prezentuje nawet najtrudniejsze zagadnienia.”
„Energia połączona z wiedzą i doświadczeniem.”
“Dzięki aktywacji grupy, Asia umożliwiła mi poznanie współpracowników od innej strony niż ta “służbowa”. Jej profesjonalizm, bardzo ciekawie prowadzone warsztaty, podejście do drugiego człowieka oraz bijące od Niej ciepło sprawiają, że ze zniecierpliwieniem wyczekiwałam na kontynuację szkolenia drugiego dnia.”
“Szkolenie z Panią Joanną było trafione w punkt. Tematy oraz ćwiczenia były interesujące, angażujące oraz satysfakcjonujące. Jestem przekonany, że wszyscy uczestnicy byli bardzo zadowoleni.”
Może Cię również zainteresuje
Zadzwoń do nas: +48 515 755 515
Napisz na: kontakt@mentori.pl Możesz też wypełnić poniższy formularz: