Przejdź do treści

Efekt synergii w zespole – czym jest i jak go osiągnąć

Efekt synergii w zespole to jeden z kluczowych elementów, który stanowi fundament dla efektywnej współpracy i osiągania przez zespół wyjątkowych rezultatów. Synergia oznacza współdziałanie elementów, które razem tworzą coś większego i bardziej wartościowego niż suma ich indywidualnych części. W kontekście funkcjonowania zespołów pracowniczych, efekt synergii to harmonijne współdziałanie poszczególnych członków grupy, prowadzące do osiągania celów i rozwiązywania problemów w sposób, którego nie można by było osiągnąć indywidualnie. W związku z powyższym, w tym artykule odpowiadamy na tytułowe pytanie, czym jest i jak osiągnąć efekt synergii w zespole? Zapraszamy do lektury.

Czym jest efekt synergii?

Efekt synergii (termin synergia pochodzi od łacińskiego słowa synergia, które to wywodzi się z greckiego synergos, oznaczającego współpracę, współdziałanie) to zjawisko, w którym współpraca zespołowa generuje dodatkową wartość, przewyższającą sumę indywidualnych wysiłków każdego z członków. To więcej niż tylko praca grupowa; to tworzenie czegoś, co jest unikalne i inspirujące. Efekt synergii manifestuje się, gdy różnorodne umiejętności, doświadczenia i perspektywy członków zespołu łączą się w spójną i efektywną całość. Koncepcja ta zyskała popularność w latach 90. XX wieku, kiedy to dyrektorzy wielkich korporacji oraz bankierzy wykorzystywali synergię korporacyjną, aby uzyskać akceptację dla proponowanych przez nich fuzji i przejęć. Warto w tym miejscu podkreślić, że mimo iż termin synergia, został przejęty przez dyrektorów, zwykle jednak nie odnosi się do wspomnianych fuzji. Słowo to było używane już w XVII wieku.

Call to action: Wczoraj kolega, dzisiaj szef

Jak osiągnąć efekt synergii w zespole?

  • Różnorodność
    Różnorodność jest kluczowym elementem synergii. W zespole powinny być obecni pracownicy posiadający różne umiejętności, doświadczenia, perspektywy i style pracy. To właśnie z tych różnic wynika twórcza energia, która prowadzi do powstawania innowacyjnych pomysłów i rozwiązań. Coraz częściej, menedżerowie i pracownicy HR decydują się więc na przeprowadzenie badania potencjału osobowości nowo zatrudnianych ludzi i obecnych pracowników. Czasami bowiem wystarczy przenieść daną osobę na inne stanowisko, by jej praca była bardziej efektywna, a sam pracownik bardziej zadowolony. Dla nowych menedżerów bardzo często ta różnorodność nie jest odbierana pozytywnie. Wolą pracować z osobami podobnymi do siebie, bo po prostu łatwiej się z nimi dogadują. Ale to niebezpieczna droga, bo nie pojawia się kreatywność czy inne spojrzenia na ten sam problem. To właśnie z różnorodności bierze się największa siła zespołu. A rolą menedżera jest dopasowanie sposobu zarządzania do tej różnorodności. To oczywiście nie jest łatwe, ale to jedna z kluczowych kompetencji menedżerskich. I właśnie tego uczymy na naszych szkoleniach otwartych dla menedżerów.
  • Komunikacja
    Otwarta i skuteczna komunikacja to podstawa efektu synergii. Członkowie zespołu powinni swobodnie dzielić się informacjami, pomysłami i opiniami. Wspólna wizja i jasne cele stawiane przed zespołem są kluczowe dla osiągnięcia synergii. Różnorodne zespoły mogą czerpać wymierne korzyści właśnie z różnic w opiniach i doświadczeniach innych pracowników, ale aby dzielić się tymi doświadczeniami, muszą czuć się swobodnie w wyrażaniu siebie i swoich myśli. Dobry lider, nie tylko określi wizję i misję, wskaże cel organizacji, ale także będzie zachęcał innych do otwartej komunikacji. Komunikacja, jak doskonale wiemy, zawsze przewija się, gdy rozmawiamy o skutecznych zespołach. Wiemy też, że nie jest tematem łatwym, szczególnie, gdy w zespole pojawiają się różnice. Niezwykle ważne jest ustalenie zasad komunikacji i otwartość na tę komunikację, feedback i opinie, które usłyszymy. Nad komunikacją i jej wieloma aspektami należy nieustannie pracować, na przykład na szkoleniu. To pozwoli przybliżyć się do efektywnej komunikacji.
  • Wzajemne wsparcie
    Wspieranie się nawzajem i docenianie wkładu każdego członka zespołu to kluczowe elementy efektu synergii. Kiedy członkowie zespołu czują się wspierani, zwiększa się poziom zaangażowania i motywacji do wspólnego działania. Pracownicy, którzy z kolei zostali pozostawieni sami sobie, z czasem stają się mniej efektywni. Co więcej, brak kontroli, może doprowadzić do braku realizacji celów firmowych. Dobry lider będzie nie tylko dążył do osiągnięcia współpracy poszczególnych członków zespołu, ale w razie potrzeby udzieli im konstruktywnej informacji zwrotnej. Warto tutaj zadbać o kulturę feedback’u w organizacji. To z jednej strony otwartość na udzielanie feedback’u, ale z drugiej również otwartość na jego przyjmowanie. I, co istotne, feedback powinien działać we wszystkie strony, nie tylko od przełożonego do pracownika. Również pracownicy powinni mieć możliwość udzielania przełożonym czy innym członkom zespołu informacji zwrotnej. I ostatnia, bardzo ważna uwaga – feedback to nie tylko “konstruktywna krytyka”. To też docenianie i chwalenie. A tego w naszych zespołach niestety bywa niewiele. A to właśnie docenianie motywuje dzisiaj najskuteczniej.
  • Zdefiniowane cele i zasady grupowe
    Jasno zdefiniowane cele stawiane przed zespołem są niezbędne do osiągnięcia synergii. Wspólna wizja i zrozumienie celów motywują do skoncentrowanego działania oraz sprzyjają skoordynowanym wysiłkom. Dodatkowo, wyjaśnienie zasad panujących w organizacji eliminuje domysły i niepewność. Zwiększa zaangażowanie. Pracownicy skupiają się na wykonywaniu wspólnej efektywnej pracy, a nie na zamartwianiu się, czy dane zadanie wykonają poprawnie. Ważne, aby menedżer skutecznie i w pełni komunikował pracownikom istotne informacje. To również ważna umiejętność menedżerska, szczególnie że to menedżerowie są punktem komunikacji między zarządem a pracownikami. Po pierwsze, sam musi dobrze rozumieć wyznaczone cele i wizję firmy. A po drugie musi dokładnie i zrozumiale przekazać ją dalej, do całego zespołu, nie zapominając o tej różnorodności – każdy może potrzebować innego przekazu w tym zakresie.
  • Elastyczność i otwartość na zmiany
    Zespoły, które osiągają efekt synergii, są elastyczne i otwarte na zmiany. Zamiast traktować zmiany jako przeszkody, widzą w nich szanse do rozwoju i doskonalenia. To oczywiście nie jest automatyczne podejście każdego z nas. Zwykle widzimy zmiany jako coś złego, utrudniającego nam funkcjonowanie, komplikującego sytuację. Tymczasem, jak mówią, zmiany to jedyna pewna rzecz w dzisiejszym świecie. I znowu, to menedżer ze swoimi umiejętnościami może tutaj pomóc. Po pierwsze, sam powinien być ambasadorem każdej zmiany, wierzyć w jej pozytywny wpływ i znaczenie dla przyszłej pracy zespołu. Po drugie, musi skutecznie do niej przekonywać, szczegółowo opisywać jej znaczenie na różnych etapach pracy. To naprawdę niełatwe zadanie – zarządzania zmianą, sobą w zmianie, ale też przeprowadzania przez nią innych można się na szczęście nauczyć.

Osiągnięcie efektu synergii w zespole to proces wymagający czasu, zaangażowania i świadomej pracy nad relacjami w grupie. Jednakże, gdy ten efekt jest osiągnięty, rezultaty są znacznie bardziej satysfakcjonujące, a zespół staje się silniejszy, bardziej kreatywny i skuteczny. Osiągnięcie efektu synergii w zespole to nie tylko cel, ale również podróż, podczas której rozwijają się umiejętności interpersonalne, tworzy się innowacyjne podejście do rozwiązywania problemów i wzmacnia się ducha zespołowego. To inwestycja w sukces każdego członka grupy oraz sukces całego zespołu. Trzymamy kciuki za osiąganie tego efektu w Waszych zespołach. 🙂

Zapraszamy do newslettera

Kliknij, aby ocenić ten wpis!
[Ilość ocen: 1 Średnia ocen: 5]

Udostępnij

Tagi

Najnowsze artykuły na blogu

Blog Poka-Yoke

Poka-Yoke: Czym jest ten system zapobiegania błędom i jak działa?

W nowoczesnym zarządzaniu jakością coraz większy nacisk kładzie się na minimalizację błędów już na etapie produkcji czy świadczenia usług. Jednym z kluczowych podejść, które wspiera ten cel, jest Poka-Yoke – jedna z metod używanych w Lean Management,…
Blog – metoda 5S

Czym jest metoda 5S i jak ją wdrożyć krok po kroku w małej firmie

W małych firmach właściwe zarządzanie miejscem pracy i utrzymanie wysokiego poziomu organizacji może być kluczowe dla zapewnienia efektywności i zadowolenia pracowników, którzy są jej filarem. Jednym z narzędzi, które mogą w tym pomóc, jest metoda 5S. Wywodzi…