Współpraca w zespole i hierarchia w miejscu pracy są nieodłącznymi elementami każdej organizacji. Jednak czasem zdarza się, że pracownik podważa autorytet swojego przełożonego, co może prowadzić do konfliktów i zakłóceń w harmonijnym funkcjonowaniu zespołu. W dzisiejszym artykule przyjrzymy się temu, co zrobić, gdy pracownik podważa autorytet szefa oraz jak skutecznie zarządzać taką sytuacją. Zapraszamy do lektury.
Analiza przyczyn
Pierwszym krokiem, jaki należy podjąć, jest próba zrozumienia, dlaczego pracownik podważa autorytet szefa. Czy może to wynikać z problemów w komunikacji, niejasnych oczekiwań, czy może pracownik ma powody do niezadowolenia z zarządzania? Zanim przejdziemy do działań dyscyplinujących, powinniśmy się bliżej przyjrzeć, skąd wyniknęło takie a nie inne zachowanie naszego pracownika. Umiejętność empatii i zrozumienia pracownika jest kluczowa dla skutecznego przywództwa.
Otwarta i empatyczna rozmowa z pracownikiem
Po określeniu przyczyn niewłaściwego zachowania pracownika, należy zaplanować przeprowadzenie z nim prywatnej rozmowy. Należy unikać udzielania nagany w obecności innych pracowników, ponieważ może to wpłynąć negatywnie na relacje z pracownikiem i jego stopień zmotywowania do pracy. Ważne jest, aby przeprowadzana rozmowa była otwarta i empatyczna, bez wywierania nacisku. Należy nastawić się na wysłuchanie opinii pracownika, a jednocześnie stworzyć atmosferę, w której będzie on się mógł czuć komfortowo i bez skrępowania wyrażać własne opinie.
Rozwiązywanie konfliktów
Jeśli konflikt wynika z różnic w podejściu lub oczekiwaniach, należy znaleźć kompromis. Jego znalezienie wymaga skutecznej komunikacji, a niekiedy także negocjacji, dlatego warto być elastycznym i gotowym do ustępstw w niektórych kwestiach. Jeżeli zaś brakuje nam umiejętności w tym zakresie, warto rozważyć udział w szkoleniach, w tym np. jak prowadzić rozmowy menedżerskie i udzielać informacji zwrotnych.
Klarowna komunikacja
Niekiedy podważanie autorytetu wynika z braku jasnej komunikacji. W związku z czym warto upewnić się, że wyrażamy nasze oczekiwania i cele wobec pracownika w sposób jasny i precyzyjny. Można również dopytać się podwładnego, czy zrozumiał to, co zostało mu przekazane. Warto zachęcać pracownika do wyrażania swoich potrzeb i przemyśleń, nawet jeżeli robi to nieumiejętnie. Pozwoli nam to również określić, czy jemu nie będą potrzebne dodatkowe szkolenia z umiejętności miękkich, które pozwolą lepiej współpracować z innymi pracownikami.
Rozwój umiejętności przywódczych
Tak jak to już zostało podkreślone powyżej, nie każda osoba rodzi się przywódcą od razu, stąd też warto zadbać o swój własny rozwój. Uczestnictwo w szkoleniach i konferencjach pozwoli lepiej zarządzać zespołem, a tym samym lepiej komunikować się w grupie. Programy rozwojowe mogą pomóc w budowaniu dobrych relacji z pracownikami, co z kolei może przełożyć się na to, że rzadziej będzie dochodzić do sytuacji konfliktowych i trudnych.
Działania dyscyplinarne
Jeśli pracownik zachowuje się nieodpowiednio i podważa autorytet szefa w sposób rażący, może być konieczne podjęcie działań dyscyplinarnych. Warto jednak unikać tego, jeśli istnieje inna, bardziej konstruktywna droga rozwiązania konfliktu, by nie dochodziło do podobnych sytuacji w przyszłości. Działania dyscyplinarne to ostateczność.
Wsparcie zespołu HR
Jeśli konkretna sytuacja wymaga bardziej zaawansowanych działań, warto skonsultować się z działem zasobów ludzkich, jeżeli takowy znajduje się w firmie. Specjaliści ds. HR mogą pomóc w zarządzaniu sytuacją i oferować wskazówki dotyczące rozwiązywania konfliktów. Ich pomoc może okazać się kluczowa na każdym etapie, od rozmowy face to face po działania dyscyplinujące. Ważne jest również, aby na bieżąco zgłaszać wszelkie sytuacje trudne, by nie dochodziło do jakiejkolwiek eskalacji konfliktu w przyszłości.
Podważanie autorytetu szefa to sytuacja, która może wpłynąć negatywnie na atmosferę w pracy i wydajność całego zespołu. Jednak poprzez empatyczną komunikację, zrozumienie przyczyn konfliktu i podejście do rozwiązywania problemów, można skutecznie zarządzać taką sytuacją. Pracowników, którzy podważają autorytet szefa, można przekształcić w konstruktywnych członków zespołu, którzy przyczynią się do rozwoju firmy.