Jedyną osobą, która może Cię zmotywować jesteś ty sam? – nieprawda, menedżer ma tutaj wiele do powiedzenia
Motywowanie pracowników jest jednym z kluczowych elementów dobrze rozwijających się przedsiębiorstw, ponieważ to od pracowników w dużej mierze zależy sukces i rozwój firmy. Menedżerowie wciąż poszukują skutecznych sposobów motywowania swoich zespołów. Coraz częściej występująca praca zdalna oraz hybrydowa wymusza na kadrze kierowniczej dostosowywanie metod motywacyjnych. Co mogą zrobić menedżerowie, by utrzymać pracowników w perspektywie długoterminowej? Czy premie oraz „owocowe czwartki” wciąż mają rację bytu? Jakie są najnowsze trendy w motywowaniu pracowników?.
Czas droższy od pieniędzy
Najbardziej znane i najczęściej wybierane sposoby motywacji opierają się na motywatorach finansowych. Jasno określone zasady przyznawania nagród i premii w firmie z pewnością pozwalają zwiększyć zaangażowanie pracowników. Pytanie, na jak długo? W dłuższej perspektywie motywatory finansowe okazują się niewystarczające. Pracownicy coraz częściej dbają o work-life balance, oczekują od przełożonych szacunku i docenienia.
Benefity – to drugie po premii, najczęściej stosowane narzędzie motywacyjne pracowników. Świadczenia pozapłacowe mogą obejmować różne aspekty życia: zdrowie, kulturę, aktywność fizyczną, rozwój osobisty oraz zawodowy. Wybór benefitów ze wspomnianych obszarów jest wręcz nieograniczony i powszechnie znany zarówno pracownikom jak i pracodawcom. Co nowego można zatem zaproponować?
Istnieje powiedzenie „Czas to pieniądz” – to właśnie czas wolny jest obecnie najbardziej pożądanym benefitem. Trendem, który wyraźnie się umacnia, jest dążenie pracowników do zachowania równowagi między życiem zawodowym i prywatnym. Odpowiedzią na ich oczekiwania mogą być pozapłacowe benefity dzięki którym zyskają więcej czasu na zachowanie work-life balance, np. krótszy dzień pracy w piątek, dzień wolny w dniu urodzin, concierge na godziny, zorganizowane posiłki w miejscu pracy lub do domu.
Oczywiście, oferowane benefity pozapłacowe zawsze powinny być dopasowane do grupy docelowej. Jak to określić? Zapytać o zdanie pracowników. Krótka ankieta z propozycjami firmy oraz miejscem na wskazanie własnych oczekiwań będzie najlepszym rozwiązaniem.
Dziękuję, dziękuję, dziękuję…
Najbardziej motywującym, a najmniej wykorzystywanym motywatorem jest docenianie. Bycie docenionym jest naturalną potrzebą każdego człowieka. W wielu firmach istnieje sformalizowany system pochwał, które odbywają się w określonym czasookresie na przykład podczas rocznej oceny pracownika. Z pewnością nie bez znaczenia jest dla pracownika docenienie jego pracy podczas rocznej rozmowy podsumowującej, czy otrzymanie wyróżnienia podczas corocznej gali organizowanej w firmie. Czy jednak cotygodniowe lub spontaniczne „dziękuję” nie jest lepsze? W ten sposób przecież przekazywany jest pracownikowi komunikat „widzę Twoją pracę i jestem Ci za nią wdzięczny”.
Docenienie jest to prosty i niskobudżetowy sposób zwiększania motywacji pracowników, ale musi on być przede wszystkim częsty, spontaniczny i szczery. Ważny jest dobór języka doceniania oraz dziękowanie za konkretne działanie, postawę czy cechę. Autentyczność i częstotliwość okazywania wdzięczności wydaje się być jedną z kluczowych kwestii zwiększających zaangażowanie pracowników.
Z kim i gdzie
Dobra atmosfera w pracy oraz wyposażenie biura nadal pozytywnie wpływają na zaangażowanie pracowników. Zespoły, w których panuje przyjazna atmosfera i zasada koleżeństwa osiągają lepsze wyniki. Warto zadbać zatem o integrację pracowników, wzajemne poznanie typów osobowości członków zespołów oraz zwiększenie w zespole umiejętności z zakresu kompetencji miękkich, na przykład z komunikacji. To właśnie prawidłowe przekazywanie informacji jest kluczem do skutecznej współpracy. Umiejętność skutecznej komunikacji jest bardzo ważna zarówno dla menedżera, jak i pracowników, eliminuje konflikty i niedopowiedzenia, a zwiększa efektywność i zapewnia dobrą atmosferę w zespole.
Duże znaczenie, w kontekście efektywności realizowanych zadań ma też miejsce pracy. Pracownicy, którzy dobrze czują się w swoim miejscu pracy, chętniej i szybciej wykonują powierzone im obowiązki. Coraz częściej wykorzystywana jest idea Activity-Based Working, która polega na zagospodarowaniu dostępnej przestrzeni w sposób różnorodny (pufy, fotele, stojące miejsca pracy, pokoje cichej pracy itp.), co pozwala pracownikowi na wybór miejsca pracy w zależności od jego potrzeb i preferencji. Niewielka zmiana a może przyczynić się do zwiększenia efektywności pracy i zadowolenia pracowników.
Ty decydujesz
Większość procesów, w których biorą udział pracownicy jest uzależniona od innych osób lub wymaga akceptacji przełożonego, co wydłuża czas realizacji powierzonego zadania. Niestety, im dłuższa realizacja powierzonego zadania tym mniejsza motywacja do jego zakończenia. Rozwiązaniem jest zwiększenie autonomii i niezależności decyzyjnej pracowników. To właśnie poczucie „sprawczości” daje pracownikowi wewnętrzną siłę i motywację do jak najlepszego kierowania projektem i jego szybkiego zakończenia. Może warto coraz częściej mówić do pracownika: „Ty decydujesz”?
Metod motywacji pracowników jest wiele. Najczęściej nadal stosowane są motywatory finansowe oraz benefity pozapłacowe. Pojawiają się jednak inne działania, które długofalowo wpływają na zmotywowanie pracowników, jak docenianie czy poczucie sprawczości. Kluczem jest oczywiście indywidualne podejście i dobór metody do konkretnego zespołu, a nawet pracownika uwzględniając jego typ osobowości, stanowisko oraz staż pracy. Zbudowanie relacji z pracownikiem, określenie jego predyspozycji, planów oraz zainteresowań, pozwala na najlepszy dobór metody motywacji oraz daje możliwość zaplanowania mu ścieżki rozwoju w firmie. Dodatkowych informacji może dostarczyć również ankieta zawierająca propozycje płacowych jak i pozapłacowych motywatorów. Niezależnie od wyboru metody motywacji sukces zależy od mądrego wykorzystania tej wiedzy przez menedżera.