Przejdź do treści

Czy i kiedy micromanagement może być skuteczny?

Zarządzanie firmą i zespołem wcale nie jest proste. Dobry lider staje przed wieloma wyzwaniami. Musi podejmować decyzje, które wiążą wszystkich członków zespołu. Jest odpowiedzialny i za poszczególnych pracowników, i za efektywność finansową całej firmy. Nic więc dziwnego, że coraz więcej osób zastanawia się, w jaki sposób zarządzać przedsiębiorstwem, czy zespół powinien mieć swobodę działania, a może wręcz przeciwnie, powinno się go nieustannie kontrolować, na każdym etapie realizacji projektu? W związku z powyższym, dziś odpowiadamy na pytanie, czym jest micromanagement i czy istnieją sytuacje, w których może przynieść korzyści? Pytanie, które często pojawia się w kontekście zarządzania zespołem. Serdecznie zapraszamy do lektury.

Czym jest micromanagement?

Micromanagement to forma zarządzania, w której przełożony monitoruje i kontroluje prace podwładnych w sposób szczegółowy, często angażując się w najdrobniejsze aspekty ich obowiązków. Ten stopień nadzoru może prowadzić do ograniczenia autonomii pracowników, a także wpływać negatywnie na ich motywację i zaangażowanie. Choć w większości przypadków micromanagement jest uważany za negatywne zjawisko, ponieważ nikt z nas nie lubi jak „patrzy się mu nieustannie na ręce”, istnieją sytuacje, w których może się sprawdzić idealnie.

Kiedy micromanagement może być skuteczny?

Jak już wspomnieliśmy powyżej, micromanagement ma nie tylko same wady, ale w niektórych przypadkach może być skuteczny, dla funkcjonowania całego przedsiębiorstwa. Kiedy więc może się on sprawdzić? Poniżej podajemy przykłady takich sytuacji.

  • W nowym zespole lub projekcie, a także w przypadku nowozatrudnionych pracowników. Micromanagement sprawdzi się idealnie w sytuacjach, gdy zespół dopiero się formuje lub rozpoczyna pracę nad nowym projektem. Nowi pracownicy, którzy zaczynają pracę w danym przedsiębiorstwie, często również na początku zatrudnienia, potrzebują nieco więcej „opieki” ze strony przełożonych. Micromanagement w takich sytuacjach nie tylko może pomóc w ustabilizowaniu się procesów, ale także zapewnia jasne wytyczne, ogranicza stres związany z nowym otoczeniem, a także pomaga zrozumieć oczekiwania przełożonego. W przypadku zespołów, które dopiero się formują lub które składają się głównie z pracowników bez dużego doświadczenia, micromanagement może dostarczyć niezbędnego wsparcia i kierunku.
  • Wobec pracowników w fazie ich rozwoju, co po części wiąże się z poprzednim punktem. Nadmierne kierowanie może pomóc w szybszym przyswajaniu umiejętności i zdobywaniu doświadczenia.
  • W przypadku projektów o wysokim ryzyku, szczegółowe zarządzanie może pomóc w minimalizacji błędów i monitorowaniu postępu. Micromanagement w takiej sytuacji może być stosowany tymczasowo, aby zapewnić skrupulatność w kluczowych fazach projektu.
  • W zadaniach o kluczowym znaczeniu dla sukcesu całego projektu lub firmy, nadmierne zaangażowanie przełożonego może być uzasadnione w celu zapewnienia wysokiej jakości ich wykonania. Dobry lider może wpłynąć swoim zachowaniem na skuteczność całego zespołu i osiągnięcie przez niego celów strategicznych. Ciągły monitoring postępu w realizacji kluczowych zadań pozwala także na utrzymanie zgodności działań zespołu z długoterminową wizją i misją firmy. Ta kontrola może również pozwolić na szybkie identyfikowanie ewentualnych problemów lub wyzwań, na które mogą napotkać pracownicy. Dodatkowo, dobry lider, będąc świadomy bieżącej sytuacji w kluczowych zadaniach, ma możliwość elastycznego reagowania na zmiany warunków lub priorytetów. To umożliwia dostosowanie strategii w zależności od aktualnych potrzeb.

Jak więc widać, w niektórych sytuacjach micro-zarządzanie może nieść znaczne korzyści dla funkcjonowania całego zespołu i firmy. Warto mieć to na uwadze, podejmując kluczowe decyzje związane z rozwojem przedsiębiorstwa.

Call to action: Wczoraj kolega, dzisiaj szef

Kiedy unikać micromanagementu?

Skrupulatna kontrola działań pracowników może jednak nie być korzystna w niektórych sytuacjach:

  • W przypadku doświadczonych pracowników, którzy już udowodnili swoją skuteczność i zaangażowanie w wykonywanie swoich obowiązków, micromanagement może prowadzić do frustracji i obniżenia morale. Warto im zaufać i dać im przestrzeń do samodzielnego działania, co także korzystnie wpływa na ich rozwój, a w efekcie na funkcjonowanie całej firmy.
  • W zadaniach, które wymagają kreatywności i innowacyjnego myślenia, micromanagement może być ograniczający. Pracownicy potrzebują swobody w podejściu do rozwiązywania problemów. Narzucane odgórnie pomysły, ograniczają rozwój i blokują potencjał pracowników. Nierzadko również taka sytuacja może prowadzić do pojawienia się wśród pracowników tzw. wyuczonej bezradności. Pojęcie to odnosi się do sytuacji, w której jednostka, mimo posiadania zdolności lub środków do rozwiązania problemu, ulega przekonaniu, że nie ma kontroli nad sytuacją.
  • Jeśli celem jest rozwijanie umiejętności liderów w zespole, micromanagement może przeszkadzać w samodzielności i uczeniu się na błędach.
  • W przypadku zaś zadań rutynowych i powtarzalnych warto skupić się na wypracowaniu efektywnych procedur i procesów, zamiast nadmiernie kontrolować pracę poszczególnych osób w firmie.

Jak stosować micromanagement w odpowiedni sposób?

Na zakończenie warto jeszcze zastanowić się nad tym, w jaki sposób można stosować micromanagement bez szkody dla całego zespołu i organizacji. Przede wszystkim:

  • Ważne jest, aby otwarcie komunikować powody i cele micromanagementu, by pracownicy zrozumieli, dlaczego jest to konieczne. Warto przekazywać, że jego wprowadzenie jest tymczasowe i wynika z określonej sytuacji, a nie z braku zaufania do zespołu.
  • Micromanagement nie oznacza stałego nadzoru. Ważne jest dostosowanie stopnia kontroli do konkretnych sytuacji, unikając nadmiernej ingerencji w przypadkach, gdzie nie jest to konieczne, aby nie wpływać negatywnie na morale całego zespołu. Nie wolno również zapominać o tym, że powinien być połączony on z zapewnieniem odpowiednich szkoleń i wsparcia, aby pracownicy mieli możliwość rozwijania się i zwiększania swoich umiejętności.
  • Dobry micromanager powinien być również wrażliwy na potrzeby swojego zespołu, dostosowując swoje podejście do indywidualnych preferencji i umiejętności pracowników.

Micromanagement może być skutecznym narzędziem w określonych sytuacjach, ale kluczowe jest jego odpowiednie stosowanie i zrozumienie, kiedy można go zastosować w sposób korzystny dla całego zespołu i organizacji. Warto traktować go jedynie jako tymczasowe narzędzie, a nie stałą strategię zarządzania.

Zapraszamy do newslettera

Kliknij, aby ocenić ten wpis!
[Ilość ocen: 0 Średnia ocen: 0]

Udostępnij

Tagi

Najnowsze artykuły na blogu

Blog wywiad behawioralny

Czym jest wywiad behawioralny i kiedy może się przydać?

Podczas rekrutacji coraz częściej sięgamy po narzędzia, które pomagają nam lepiej poznać potencjalnych pracowników. Jednym z takich skutecznych narzędzi jest wywiad behawioralny, który wnikliwie analizuje zachowania i reakcje kandydatów w różnorodnych sytuacjach. To nie tylko standardowa rozmowa kwalifikacyjna,…
Blog empatia u menedżera

Rola empatii w pracy menedżera

W dzisiejszym dynamicznie zmieniającym się świecie biznesu menedżerowie stają przed coraz większymi wyzwaniami. Wymagania wobec liderów są wysokie – oczekuje się od nich nie tylko skuteczności operacyjnej, ale także umiejętności budowania trwałych i harmonijnych relacji w zespole. W tym kontekście…
Blog coaching online

Wyzwania menedżera w erze pracy zdalnej

Wraz z rozwojem technologii i zmianami na rynku pracy coraz więcej firm decyduje się na przechodzenie na model pracy zdalnej. Choć ta forma ma wiele zalet, to jednak stawia przed menedżerami nowe wyzwania, zwłaszcza jeśli chodzi o skuteczne zarządzanie zespołem.…