
Jak często doceniasz swoich pracowników za dobrze wykonaną pracę?
To ważniejsze niż Ci się wydaje.
Wielu menedżerom nadal wydaje się, że docenianie dobrej pracy zespołu jest zupełnie zbędne. W końcu wypełniają oni swoje obowiązki, za które otrzymują wynagrodzenie. Według nich rozmowy są niezbędne tylko wtedy, gdy coś idzie nie tak, jak trzeba. Jednocześnie, tym samym menedżerom zależy na poprawie efektywności czy motywacji pracowników. A to właśnie docenianie jest jednym ze środków do osiągnięcia tej większej efektywności i motywacji. A to nie jedyne korzyści wynikające z pokazywania pracownikom, jak się ich ceni. Pytanie brzmi, jak skutecznie wprowadzić zarządzanie przez docenianie, co robić, czego nie robić, jak zachować w tym szczerość i naturalność.
Cel szkolenia:
Celem szkolenia jest poszerzenie wiedzy uczestników w zakresie zasad procesu oceniania, scenariuszy rozmów oceniających, błędów i zakłóceń procesu oceny, a także modeli i profili kompetencyjnych. Ponadto szkolenie ma uwrażliwić na elementy prowadzące do demotywacji pracowników i zaangażować w pozyskiwanie partycypacji pracownika w ocenie i rozwoju.
Korzyści dla uczestnika:
Doskonalenie umiejętności w zakresie:
- przygotowania do rozmowy oceniającej
- doboru i zastosowania odpowiedniego scenariusza rozmowy oceniającej oraz adekwatnych narzędzi komunikacyjnych
- rozpoznawania i zapobiegania pułapkom oceniania
- radzenia sobie z zakłóceniami podczas komunikowania ocen
- elastycznego posługiwania się różnymi scenariuszami feedbacku
- budowania autorytetu poprzez radzenie sobie z emocjami własnymi i pracownika
- wykorzystania elementów stylu coachingowego w uzyskiwaniu samooceny pracownika i jego odpowiedzialności za rozwój pracy z modelami kompetencyjnymi
Korzyści dla organizacji:
- Zrozumienie wpływu feedbacku na budowanie motywacji pracowników
- Zachowanie balansu między zadaniowością a empatią i relacyjnością
- Poczucie odpowiedzialności za skuteczność procesu rozwoju pracowników
- Budowanie większej motywacji i zaangażowania pracowników
Metody szkoleniowe:
- mini-wykład
- zadania szkoleniowe
- praca indywidualna
- praca w małych grupach
- zadania grupowe
Moduł szkoleniowy: 108
EFEKTYWNA / NIEEFEKTYWNA KOMUNIKACJA W PROCESIE DOCENIANIA
- Funkcje komunikacji: Informacyjna (funkcja transferu wiedzy i informacji); Motywacyjna (funkcja interpersonalna komunikacji)
- Komunikacja pozytywna i neutralna:
- Świadome sterowanie wydźwiękiem komunikatu w procesie oceny
- Elastyczne znajdowanie synonimów o odpowiednim wydźwięku emocjonalnym
- Błędy komunikacji wynikające z zakłóceń percepcji i narzędzia komunikacyjne ich pokonywania
- Efekt pierwszeństwa, efekt świeżości – narzędzie: konstruowanie całości przekazu
- Rozproszenie – narzędzie: klaryfikacja, parafraza
- Dialog wewnętrzny – narzędzie: pytania sondujące
- Emocje – narzędzie: okazanie zrozumienia
- Katalog dobrych praktyk
ROZMOWY DOCENIAJĄCE/OCENIAJĄCE
- Pułapki oceniania i narzędzia ich eliminacji począwszy od wczesnych etapów procesu oceniania: Efekt halo; Efekt świeżości; Efekt aureoli; Efekt podobieństwa; Efekt kontrastu
- Przygotowanie się kierownika do rozmowy jako źródło budowania autorytetu szefa
- Przygotowanie pracownika do rozmowy
- Plan oceniania, zbieranie danych faktograficznych, anonsowanie rozmowy, etap po rozmowie
FEEDBACK
- Zasady i dobre praktyki udzielania informacji zwrotnej
- Błędy podczas udzielania informacji zwrotnej
- Feedback – coś więcej niż „kanapka”. Różnorodne formuły udzielania informacji zwrotnej: FUO+; FUO-; FUKO; FUKSO-; 2+2-; Metoda coachingowa; Jednominutowa pochwała, Jednominutowa reprymenda
- Kiedy ja – kiedy ty
- Scenki udzielania feedbacku
BŁĘDY, PUŁAPKI, TRUDNE SYTUACJE
- Trudne sytuacje w rozmowie oceniającej: drastyczna rozbieżność oceny kierownika i autooceny pracownika; polemika; obiekcje; różnice w interpretacji faktów; opór; rezygnacja; zaskoczenie
- Jak sobie radzić w trudnych sytuacjach – metody, narzędzia, sztuczki
- Scenki radzenia sobie z trudnymi sytuacjami
EMOCJE W PROCESIE OCENIANIA
- Inteligencja emocjonalna kierownika: samoświadomość i empatia
- Model motywacji i stresu Yerkesa, Dodsona
- Rozpoznawanie sygnałów niedomotywowania i przemotywowania pracownika
- Model poznawczy ABCD emocji
- Przykłady błędów myślowych, powodujących u kierownika dodatkowy, niepotrzebny stres lub powstawanie innych negatywnych emocji: Błąd jasnowidza; Błąd generalizacji
- Myślenie czarno-białe
- Zarządzanie emocjami poprzez pracę z myślami
ROZWIJANIE I MOTYWOWANIE PRACOWNIKÓW POPRZEZ PROCES OCENY
- Styl coachingowy w ocenianiu jako pomysł na rozwijanie i motywowanie pracowników
- Model rozmowy GROW i różne warianty jego zastosowania
- Mocne pytania – uczenie samooceny i wymaganie odpowiedzialności pracownika za własny rozwój
- Symulacje – scenki rozmów GROW
Programy rozwojowe
na szkolenie?
