
Zdolność negocjowania - jedna z podstawowych cech przywódczych
Kontrolujesz i wygrywasz te negocjacje, w których masz najlepszą pozycję. A czy tego chcesz czy nie, praca menedżera to również seria negocjacji, trudnych rozmów i codzienne rozwiązywanie problemów. Funkcjonuje pewne przekonanie, że negocjacje to domena działów sprzedaży i pracy z klientem, przez co menedżerowie rzadko trenują te umiejętności. Przez to często negocjują intuicyjnie i popełniają błędy.
Najczęściej menedżer negocjuje w 3 sytuacjach:
- Na spotkaniach handlowych
- W czasie rozmów z przełożonym
- W trakcie spotkań z podwładnymi
W zależności od tych sytuacji inaczej kształtuje się Twoja pozycja negocjacyjna, a specyficzne czynniki mogą Ci pomóc zwiększyć przewagę i utrzymać kontrolę nad procesem negocjacji.
Cel szkolenia
Celem tego szkolenia jest podniesienie skuteczności i efektywności menedżerskich oraz praktyczne przećwiczenie wszystkich przydatnych technik negocjacyjnych. Pokażemy, jak uzyskiwać właściwe rezultaty i jednocześnie budować zaufanie i lepszą komunikację w organizacji oraz jak przygotować się do takich negocjacji, by utrzymać kontrolę nad ich przebiegiem.
Korzyści dla uczestnika
- Zbudowanie świadomości menedżerów w zakresie negocjacji
- Poznanie technik i narzędzi przydatnych w procesach negocjacyjnych
- Zwiększenie efektywności menedżerów
- Podniesienie skuteczności rozmów negocjacyjnych
- Przećwiczenie umiejętności wywierania wpływu
- Lepsze realizowanie celów z korzyścią dla całej organizacji
- Zwiększenie komfortu negocjowania i kontroli na przebiegiem negocjacji
Korzyści dla organizacji
- Wzmocnienie efektywności pracy menedżerów w komunikacji wewnątrz organizacji
- Zwiększenie skuteczności menedżerów w zapobieganiu konfliktom i rozwiązywaniu problemów
- Stworzenie warunków do negocjowania lepszych kontraktów na spotkaniach handlowych
Moduł szkoleniowy: 083
Negocjacje a typ osobowości rozmówcy
- Jak rozpoznać typ osobowości rozmówcy
- Znam już typ osobowości i co teraz?
- Styl negocjacji rozmówcy – mocne i słabe punkty
Wprowadzenie do negocjacji menedżerskich
- Negocjacje – dlaczego ludzie boją się negocjować?
- Przygotowanie do negocjacji – po co w ogóle negocjujemy
- Najczęstsze błędy początkujących negocjatorów i dlaczego je popełniają?
- Analiza sytuacyjna 3 głównych kontekstów negocjacyjnych dla menedżerów
Techniki negocjacyjne
- Co działa a co nie działa
- W jakim przypadku stosować daną technikę
Mowa ciała – czyli co rozmówca mówi nam bez słów
- Podstawowe informacje o tym, co mówi nam postawa, gesty, mimika itp.
- Czy zawsze warto wierzyć sygnałom niewerbalnym?
Asertywność w praktyce
- Jak budować postawę asertywną
- Czy asertywność to tylko i wyłącznie umiejętność mówienia NIE?
- Negocjacje pod presją
- Pułapki negocjacyjne
Przygotowanie sytuacji negocjacyjnej i opracowanie strategii
- Co możesz zrobić przed negocjacjami
- Kontrakty i agenda – e-maile przed i po spotkaniu
- Cele i interesy – analiza obszarów negocjacyjnych i priorytetów
- Alternatywy (BATNA, WATNA) i możliwe scenariusze
- Strategie negocjacyjne
- Negocjacje pozycyjne vs. pakietowe
- Dynamika ustępstw
Efektywne zdobywanie informacji podczas negocjacji
- Jak budować zaufanie i skutecznie komunikować się podczas negocjacji
- Złota proporcja – czyli “Zazwyczaj wygrywa ten, który mniej mówi”
- Aktywne słuchanie i “Taktyczna empatia” – jak to działa i dlaczego jest kluczową umiejętnością menedżerską?
- Negocjacyjne prawo do “Nie” – zadbanie o komfort drugiej strony
Dealmaking – jak skutecznie sfinalizować negocjacje?
- Ofertowanie i argumentowanie – jak dobrze przeprowadzić wymianę propozycji i dynamikę ustępstw?
- Metoda scenariuszowa, zasada pozornego wyboru i inne techniki stosowane przy zamykaniu – na przykładzie typowych sytuacji z praktyki menedżerskiej
Praktyka czyni mistrza
- Rozgrywka case study podsumowująca szkolenie, która mobilizuje do natychmiastowego przetestowania i wdrożenia nowej wiedzy
- Zakończenie oceną wzajemną i Feedback oraz wskazówki do wdrożenia w praktyce organizacyjnej
Programy rozwojowe
