Umiejętność dostosowania się do zmieniających się warunków
to klucz do sukcesu w dzisiejszym świecie
Rzeczywistość biznesowa jest dynamiczna i niezwykle zmienna sama w sobie. Ponadto ostatnie dwa lata (pandemia COVID-19 i wojna na Ukrainie) pokazały dobitniej niż jakiekolwiek inne wydarzenia, że w powiedzeniu, iż zmiana jest jedyną niezmienną rzeczą w naszym życiu jest sporo prawdy. Celem szkolenia jest przystosowanie uczestników do funkcjonowania w środowisku, w którym zmiany przychodzą niespodziewanie i nie sposób ich przewidzieć. Aby pogłębić doświadczenia uczestników i pozwolić im w pełni zrozumieć procesy psychologiczne towarzyszące zmianie opieramy program na grach symulacyjnych skonstruowanych w taki sposób by wydobyć od uczestników naturalne reakcje i emocje, które w kolejnych częściach poddawane są analizie i finalnie służą do wypracowania konkretnych deklaracji, oraz użytecznych i gotowych do wdrożenia narzędzi. Praktyczna użyteczność naszych szkoleń jest bowiem tym, na czym najbardziej nam zależy. Opieramy się na konkretnych przykładach, case study i ćwiczeniach warsztatowych, dzięki czemu osoby biorące udział w szkoleniu na bieżąco mogą dostrzegać efekty proponowanych rozwiązań i uczynić jej częścią swoich własnych strategii. Ponadto pokazujemy w jaki sposób wzmocnić psychicznie siebie i zespół w zgodzie z myślą, że choć nie możemy przewidzieć dokładnie charakteru zmiany, to z wszelką pewnością możemy przygotować się na jej nadejście chociażby przez większa świadomość procesów i mechanizmów rządzących naszymi reakcjami.
Cel szkolenia
- Przygotowanie uczestników do funkcjonowania w świecie VUCA
- Zrozumienie procesów psychologicznych aktywujących się w obliczu zmiany
- Poznanie najczęstszych postaw wobec zmiany
- Ułożenie strategii komunikacji i motywowania pracowników w zależności od prezentowanych przez nich postaw
- Zrozumienie przyczyn oporu wobec zmiany, zdobycie umiejętności przełamywania tego oporu i budowania zaangażowania pracowników
- Tworzenie agentów zmiany
Korzyści dla uczestnika
- Zyskanie świadomości najczęstszych przyczyn oporu wobec zmiany
- Zdiagnozowanie jaką postawę wobec zmiany przyjmujemy i jakie postawy przyjmują inni członkowie zespołu
- Zbudowanie odporności psychicznej wobec zmiany
- Poznanie uniwersalnych metod przyspieszających adaptację do zmiany
- Umiejętność podnoszenia poziomu automotywacji i zaangażowania innych członków zespołu
- Świadomość psychologicznego procesu przechodzenia przez zmianę i umiejętna komunikacja a w zależności od tego na jakim etapie znajdują się poszczególni członkowie zespołu
- Zwiększenie wydajności pracy w świecie VUCA
Korzyści dla organizacji
- Zwiększenie wydajności i tempa pracy zespołu
- Przyspieszenie procesu adaptacji do zmiany
- Zmniejszenie oporu, który jest naturalna reakcją psychologiczną wobec nagłej zmiany
- Zwiększenie motywacji do pracy w świecie VUCA
- Wykształcenie postaw proaktywnych i agentów zmiany, którzy znacznie przyspieszają tempo adaptacji całego zespołu do nowych warunków
- Rozpoznanie punktów oporu i umiejętna praca z członkami zespołu, którzy najwolniej adaptują się do zmiany
- Wzmocnienie odporności psychicznej pracowników, co bezpośrednio przełoży się na efektywność i jakość ich pracy
Metodologia
- Gry symulacyjne
- Dyskusja moderowana
- Case study
- Ćwiczenia warsztatowe w grupach oraz indywidualne
- Wykład
Moduł szkoleniowy: 074
Rozpoczęcie warsztatu i wprowadzenie uczestników w tematykę
Przedstawienie trenera, zbudowanie otwartej i sprzyjającej nauce atmosfery, wprowadzenie zasad regulujących pracę podczas szkolenia.
Gra symulacyjna pozwalająca poznać psychologiczny proces przechodzenia przez zmianę
Uczestnicy zostają podzieleni na zespoły, których zadaniem jest przejść przez magiczne kwadratowe pole. Początkowo rozkład czyhających na nich pułapek znany jest jedynie trenerowi, który informuje uczestników, czy poruszają się poprawnie po ułożonych na ziemi szachownicach. W przypadku, gdy któraś z osób wpadnie w pułapkę, musi cofnąć się do punktu startu, wracając po tej samej drodze, którą przyszła. Na tym etapie kluczowe jest wsparcie zespołu, oraz dobra strategia eksploracji terenu ustalona przez uczestników przed rozpoczęciem zadania.
Kiedy wszyscy są przekonani, że znają już bezpieczną ścieżkę i droga na drugą stronę szachownicy stoi przed nimi otworem, następuje zmiana rozkładu pułapek i prace zwiadowcze należy wykonać od nowa. Zmiana taka następuje raz jeszcze przed zakończeniem zadania. Sukces drużyny zależy od opracowanej strategii komunikacyjnej i stopnia, w jakim reszta zespołu wspierać będzie osobę, znajdującą się aktualnie na szachownicy.
Po zakończonym projekcie następuje merytoryczne omówienie i zebranie wniosków, oraz wybudowanie pomostu łączącego doświadczenie wyniesione z gry z realnymi sytuacjami biznesowymi uczestników warsztatu.
Cztery podstawowe postawy wobec zmiany – ich mocne strony oraz elementy postaw, z którymi warto pracować
Zapoznanie się z najczęstszymi postawami wobec nagłej zmiany – ofiara, krytyk, obserwator i nawigator. Scharakteryzowanie poszczególnych postaw, zdiagnozowanie własnego nastawienia i najlepsze praktyki w motywowaniu osób prezentujących konkretne postawy.
Przyczyny oporu wobec zmiany, jak przełamywać ten opór i jakich błędów nie popełniać
Kontynuacja poprzedniego modułu podczas którego uczestnicy poznają dobre praktyki pomagające w jak najszybszym przejściu na etap adaptacji do nowej wersji rzeczywistości. Wskazujemy tu na popularne błędy wynikające z dobrych intencji i prób przyspieszenia procesu adaptacji bez uwzględnienia specyfiki psychologicznych mechanizmów konkretnej osoby.
Jak komunikować zmianę w organizacji
Uczestnicy dowiadują się w jaki sposób komunikować zmianę w zespole i jak wspierać innych jego członków w drodze przez kolejne etapy takie jak: szok, gniew, zniechęcenie, i negocjacje. Dowiadują się też jakich błędów unikać i czego nie robić aby mimo dobrych intencji nie spowolnić, lub wręcz nie sparaliżować całego procesu.
Macierz Heike Bruch – gdzie są źródła motywacji do szybkiej adaptacji do zmiany
Praca z macierzą, która w jasny i przystępny sposób pokazuje gdzie są źródła motywacji ludzi prezentujących poszczególne postawy wobec zmiany i jak prowadzić z nimi rozmowy aby nie wywołać automatycznego oporu.
Macierz zaangażowani i potencjału – szukanie agentów zmiany i przyspieszanie procesu adaptacji.
Moduł podczas którego uczestnicy dowiadują się jak rozpoznać, którzy członkowie zespołu najlepiej nadają się na agentów zmiany i w jaki sposób wykorzystać ich zaangażowanie i potencjał w celu przyspieszenia adaptacji całego zespołu do nowej wersji rzeczywistości.
Rozpoznawanie i praca z osobami hamującymi zmianę w firmie
Kontynuacja poprzedniego modułu, podczas którego uczestnicy dowiadują się jak pracować z tak zwanymi „hamulcowymi”, czyli osobami, które wyjątkowo opornie reagują na zmiany i potrzebują dużo czasu zanim zaakceptują ich nieuchronność. Odpowiednie zarządzenie takimi osobami ma kluczowe znaczenie dla morale całego zespołu.
Budowanie odporności psychicznej w świecie permanentnej zmiany
Moduł przeznaczony do wzmacniania dobrostanu osób pracujących w środowisku permanentnej zmiany. Wiąże się ona z emocjami takimi jak stres, złość lub zniechęcenie, dlatego warto wiedzieć w jaki sposób nimi zarządzać, jak panować nad ich eskalacją w miejscu pracy i jak efektywnie pracować z ich negatywnymi skutkami. Usilne tłumienie emocji długoterminowo prowadzi bowiem do niekontrolowanych wybuchów, oraz ma druzgocących wpływ na zdrowie zarówno psychiczne, jak i fizyczne pracowników.
Redukcja stresu związanego z poczuciem niepewności
Rozwinięcie poprzedniego modułu i wskazanie na obronne procesy psychologiczne, które członkowie zespołu wykształcają w sytuacji ciągłego napięcia i niepewności. Uczestnicy uczą się je rozpoznawać, pracować z nimi, a także efektywnie niwelować ich negatywne skutki. Potrafią lepiej zadbać o własną higienę psychiczną, co przekłada się na poprawienie atmosfery w miejscu pracy, a to z kolei skutkuje wzmocnieniem zaangażowania całego zespołu.
Praktyczne wnioski i sformułowanie planu wdrożenia poznanych technik i narzędzi
Zbudowanie pomostu w przyszłość. Uczestnicy pod kierunkiem trenera tworzą plan wdrożenia zdobytej wiedzy, oraz narzędzi na okres tygodni następujących po warsztacie, Znacznie zwiększa to prawdopodobieństwo zastosowania w praktyce opanowanych technik i jest świetnym sposobem na sprawdzenie w jakim stopniu osoby biorące udział w szkoleniu robią z nich użytek.
27-28 maja 2022 (piątek, sobota)
- Szkolenie stacjonarne (Warszawa) / online
- Godz. 9:00 – 16:00
- 1 350 zł netto/os.
9-10 czerwca 2022 (czwartek, piątek)
- Szkolenie stacjonarne (Warszawa) / online
- Godz. 9:00 – 16:00
- 1 350 zł netto/os.
23-24 września 2022 (piątek, sobota)
- Szkolenie stacjonarne (Warszawa) / online
- Godz. 9:00 – 16:00
- 1 350 zł netto/os.
20-21 października 2022 (czwartek, piątek)
- Szkolenie stacjonarne (Warszawa) / online
- Godz. 9:00 – 16:00
- 1 350 zł netto/os.
18-19 listopada 2022 (piątek, sobota)
- Szkolenie stacjonarne (Warszawa) / online
- Godz. 9:00 – 16:00
- 1 350 zł netto/os.
Zniżki: 2. uczestnik -20%. Masz więcej chętnych? Odezwij się do nas.
Grupy – maksymalnie 12 uczestników.
Szkolenie dostępne również w wersji zamkniętej. Program zostanie indywidualnie dopasowany do potrzeb Twojej organizacji. Zapraszamy do kontaktu.
Programy rozwojowe
