Dlaczego warto inwestować w programy rozwojowe?

Co do tego, że firmy muszą inwestować w rozwój pracowników, nikt wątpliwości nie ma. Zdobywanie nowych kompetencji jest ważne zarówno z punktu widzenia firmy, jak i samych osób zatrudnionych. Ostatnio rosnącą popularnością cieszą się rozwojowe programy dla pracowników. W poniższym artykule wyjaśniamy, dlaczego warto w nie inwestować.

Podchodząc do tematu zwiększania kompetencji pracowników, zawsze należy pamiętać, że człowiek to najbardziej kluczowy zasób, jakim dysponuje każda organizacja. Bez względu na to, czy mamy do czynienia z globalną korporacją, której działalność bazuje na nowoczesnych technologiach, czy też lokalną firmą usługową, w której pracuje mniej niż dziesięć osób — za każdym biznesem stoją ludzie. Ich wyszkolenie jest więc kluczowe.

Możliwości podnoszenia kwalifikacji ważne są też z innego powodu — otóż są one wymieniane przez pracowników jako jeden z elementów wpływających na wzrost satysfakcji z pracy. Dzięki nowoczesnym technologiom firmy mogą zaoferować szeroki wachlarz form kształcenia. Poniżej te najpopularniejsze:

  • Klasyczne szkolenia prowadzone przez instruktora w formie wykładów
  • Kursy e-learningowe
  • Mentoring
  • Coaching
  • Dyskusje
  • Programy rozwojowe

Pytanie, czy wszystkie z dostępnych form kształcenia są jednakowo skuteczne? A może każda z nich na swój sposób pomaga rozwijać kompetencje pracowników? Warto się dobrze zastanowić, która metoda okaże się najbardziej efektywna w danej sytuacji — niestety zmarnowane budżety szkoleniowe to częste zjawisko w firmach. Dlatego warto dobrze podejść do strategii doskonalenia pracowników.

W jaki sposób ludzie najskuteczniej przyswajają wiedzę?

Rozważając wybór odpowiedniej formy szkoleniowej w firmie, warto się zastanowić, jakie są najskuteczniejsze metody przyswajania wiedzy i umiejętności. Chodzi o pewne ogólne uwarunkowania, które stoją za funkcjonowaniem ludzkiego umysłu.

Jak dowodzą badania opisane w artykule UCSD, istnieją dwie najskuteczniejsze metody przyswajania wiedzy.

  • Praktyka rozproszona: Tutaj nauka odbywa się w kilku występujących po sobie sesjach. Np. uczeń może czytać kolejne rozdziały podręcznika co kilka dni.
  • Sprawdzanie z pamięci: To system przyswajania wiedzy, w którym zamiast ciągłego przypominania sobie nauczonych informacji, odzyskuje się je z pamięci w drodze praktycznych działań.

Nietrudno zauważyć, że obie strategie nauczania można łatwo wkomponować w harmonogram programów rozwojowych, w przypadku których nauka jest rozłożona w czasie. Z kolei nie są one możliwe do zastosowania w trakcie klasycznych szkoleń, gdzie skondensowana wiedza jest przekazywana za tzw. “jednym zamachem”.

Co charakteryzuje dobrze opracowany program rozwojowy

Są pewne uniwersalne cechy, którymi powinien się odznaczać każdy skuteczny program rozwojowy niezależnie od branży, w której jest realizowany.

Długi horyzont czasowy

Główną siłą programów rozwojowych jest ich dłuższy czas trwania. Przekazywana wiedza w ich przypadku nie jest skondensowana, tak by zrealizować cały program w ciągu jednego dnia, czy też weekendu. Każdy pracownik ma czas, by przyswoić cały realizowany materiał, przeanalizować i przygotować się do zadań praktycznych.

Diagnoza potrzeb

Jako że program rozwojowy jest formą, której program jest ściśle personalizowany według oczekiwań każdej firmy i każdego pracownika, jego przeprowadzenie poprzedza szczegółowa analiza potrzeb. Dzięki temu realizowane są te zagadnienia, które w największym stopniu wpłyną na rozwój firmy i pracowników.

Mniejsze grupy

Kolejną cechą programów rozwojowych jest uczestnictwo w nich stosunkowo niedużych grup. Takie podejście zwiększa skuteczność realizowanego kształcenia.

Duży nacisk na praktykę

Jak wiadomo, teoria jest niczym, jeśli nie zostanie przetestowana w praktyce. Dobrze opracowany program szkoleniowy przewiduje realizację zadań praktycznych, w oparciu o przyswojoną wiedzę. Jest to jedna z najwyraźniejszych korzyści, które daje program rozwojowy, a które są w ograniczonym stopniu zauważalne w przypadku tradycyjnych szkoleń.

Follow-up

Równie ważne, jak sam program rozwojowy, jest to, co dzieje się po jego zakończeniu. Ważnym elementem prawidłowo realizowanych programów rozwojowych jest monitoring zdobytych kompetencji prowadzony już po zakończeniu każdego modułu programu.

Korzyści płynące z programów rozwojowych

Warto wymienić w tym momencie konkretne argumenty przemawiające za wartością płynącą z organizacji dobrze zaplanowanych programów rozwojowych:

  • Pracownicy, którzy widzą perspektywy rozwoju, chętniej wiążą się z firmą na dłużej, co zwiększa wskaźnik retencji.
  • Pracownicy zwiększają swoje kompetencje, co przekłada się na wydajniejsze wykonywanie ich obowiązków zawodowych.
  • Dzięki długofalowym programom rozwojowym firmy mogą wdrażać faktyczne zmiany, które w perspektywie przekładają się na większy zwrot z inwestycji.
  • Organizacja programów rozwojowych w firmie buduje kulturę uczenia się — każdy pracownik ma poczucie konieczności ciągłego doskonalenia się.
  • Programy dają możliwość sprawdzenia przyswojonej wiedzy w warunkach praktycznych.
  • Kilkumiesięczny okres trwania programu pozwala lepiej usystematyzować zdobytą wiedzę i umiejętności.
  • Rozbudowane programy rozwojowe pozwalają pracownikom dokonać szczegółowej samooceny, która pozwala im lepiej kierować swoją karierą.
  • Program rozwojowy jest bardziej dopasowany do konkretnych potrzeb firmy ze względu na przeprowadzaną diagnozę.

Czy to zawsze rozwiązanie idealne?

Mimo wszelkich korzyści, jakie niesie dla pracowników i dla firmy wdrożenie programów rozwojowych, strategia ta ma też swoje minusy.

  • Z pewnością jest ona bardziej kosztowna niż tradycyjne szkolenia. Przy czym trzeba pamiętać, że wysoki koszt jest tu tylko pozorny. W końcu w długofalowej perspektywie strategia wdrażania programów rozwojowych jest z ekonomicznego punktu widzenia bardziej opłacalna.
  • Programy rozwojowe mogą na niektórych pracowników działać zniechęcająco — mogą w nich wzbudzać poczucie, że pracodawca organizuje dla nich szkolenia, zamiast pozwolić im w praktyce rozwijać swoje umiejętności. Co więcej, ogólna niechęć do szkoleń i przekonanie, że są one z reguły nieprzydatne, może wpływać demotywująco na uczestników programu. Jednak nasze doświadczenie pokazuje, że to właśnie praktyka jest tym, co zdecydowanie wyróżnia programy rozwojowe. Jest ona niezbędnym elementem łączącym poszczególne moduły programów.

Dokonując bilansu plusów i minusów, korzyści zdecydowanie przemawiają za zasadnością programów rozwojowych dla pracowników.

Podsumowanie

Mamy nadzieję, że w powyższym tekście udało nam się przybliżyć zalety inwestowania w programy rozwojowe dla pracowników. Obserwując rynek, przewidujemy, że programy rozwojowe w kolejnych latach będą cieszyć się stale rosnącą popularnością, a coraz większa grupa pracodawców zacznie dostrzegać, że ich wdrożenie niesie obopólne korzyści — zarówno dla pracowników, jak i samej firmy.

Jeśli zainteresował Cię temat wdrożenia programu rozwojowego dla Twojej firmy, zapraszamy do kontaktu. W MENTORI programy rozwojowe stanowią podstawę działalności. Dostrzegamy ich korzyści i wiemy, jak skutecznie dopasować je do Twoich potrzeb.

Udostępnij

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Tagi