Przejdź do treści

Feedforward – kiedy, jak i dlaczego?

Każdy z nas popełnia błędy. Nie ma człowieka nieomylnego, który wiedziałby i potrafił wszystko. Co istotne, analiza błędów z przeszłości jest kluczowa w procesie zarządzania organizacją, projektami i ludźmi. Niestety, często może ona sprawić, że pracownicy poczują się winni za niepowodzenia i porażki, a ich wysiłek nie zostanie właściwie doceniony. Może to tym samym doprowadzić do spadku motywacji i zaangażowania w wykonywane obowiązki. Jak więc wykorzystać informację zwrotną, którą potocznie znamy jako feedback, aby wpłynęła pozytywnie na poprawę jakości pracy w przyszłości? Rozwiązaniem jest feedforward, W tym artykule przyjrzymy się szczegółowo, czym on jest i jakie ma zalety.

Czym jest feedforward?

W świecie zarządzania oraz rozwoju osobistego i zawodowego istnieje wiele technik i narzędzi, które pomagają nam stawać się lepszymi w tym, co robimy. Jedną z koncepcji, która zyskuje coraz większą popularność, jest feedforward, który często nazywany jest młodszą siostrą feedbacku.
Feedforward to nic innego jak technika komunikacji skupiająca się na przyszłości, oparta na konstruktywnej informacji zwrotnej. Jest to narzędzie służące do rozwijania kompetencji i zachowania pracowników. W przeciwieństwie do tradycyjnego feedbacku, który często koncentruje się na analizie błędów z przeszłości i próbie ich poprawienia, feedforward skupia się na przyszłych działaniach i sposobach, w jaki możemy osiągnąć pożądane cele. Feedback jest więc reaktywny, a feedforward niejako patrzy w przyszłość.
W praktyce, feedforward polega więc na zwracaniu uwagi na pozytywne zachowania oraz na proponowaniu konkretnych sugestii dotyczących tego, jak można by dalej się rozwijać. Jest to proces, w którym osoby zaangażowane w rozmowę dzielą się pomysłami i sugestiami, które mogą pomóc w osiągnięciu określonych celów. Dlatego też zazwyczaj feedforward jest pozytywnie odbierany przez pracowników, którzy to nie muszą się czuć obarczani winą czy krytyką.

Zalety feedforwardu

Jak to już zostało zaznaczone, w dzisiejszym świecie biznesu skuteczna komunikacja i rozwój pracowników są kluczowymi elementami sukcesu danej organizacji. Udzielając poszczególnym członkom zespołu feedforwardu, zamiast feedbacku zyskujemy więcej. Dzieje się tak dlatego, że w przeciwieństwie do tradycyjnego feedbacku, który często kojarzy się z tłumaczeniem się za błędy z przeszłości, feedforward skupia się na przyszłych możliwościach rozwoju. Pracownicy są bardziej skłonni do pozytywnego odbioru konstruktywnych pomysłów i narzędzi, które mogą poprawić ich efektywność w pracy. Stają się oni bardziej produktywni, tym bardziej, że często wspólnie ustalają, co należy zmienić, by osiągnąć zamierzony cel. Tak więc rozmowy oparte na feedforwardzie skupiają się na przyszłości, zachęcając pracowników do poszukiwania nowych rozwiązań i działań, które przyniosą pożądane efekty.

Feedforward, zamiast skupiać się na krytyce, dostarcza pracownikom dobrej rady i pozytywnej energii, która napędza do działania. Konstruktywna informacja zwrotna skierowana na przyszłość pomaga pracownikom polepszyć swoje umiejętności i kompetencje. Dzięki niemu pracownicy mogą podejść do rozmowy z większym dystansem i mniej osobiście, co ułatwia skoncentrowanie się na pozytywnych aspektach i konstruktywnej nauce na przyszłość.

Dzięki feedforwardowi, jak to już zostało częściowo powiedziane, pracownicy są bardziej zaangażowani i kreatywni w swojej pracy. Skupienie się na przyszłości zachęca ich do samodzielnego proponowania nowych rozwiązań, które mogą być wdrożone w codziennej pracy. To prowadzi do zwiększenia produktywności oraz efektywności działań. Feedforward motywuje także pracowników do dalszego rozwoju i uczestnictwa w szkoleniach. Wskazuje na obszary, w których mogą się rozwijać oraz oferuje wsparcie i zachętę do podjęcia nowych wyzwań. Dzięki temu, pracownicy czują się bardziej zmotywowani do dążenia do sukcesu i poszerzania swoich umiejętności.

Na koniec warto jeszcze wspomnieć o jednej ważnej zalecie feedforwardu. Mianowicie, pozwala on rozwiązać potencjalne problemy zanim się pojawią. Wykorzystuje wiedzę, doświadczenie i talenty pracowników, aby uniknąć błędów w przyszłości.

Call to action: Wczoraj kolega, dzisiaj szef

Kiedy sprawdzi się feedforward?

Feedforward to skuteczna technika, która sprawdza się w wielu sytuacjach, zwłaszcza podczas przejmowania zespołów i dokonywania rewizji ich osiągnięć. Przejęcie zespołów to często trudne zadanie, lecz skupienie się w takiej sytuacji na przeszłości może być nieskuteczne i nieproduktywne. Pracownicy zaś potrzebują jak najszybciej poznać cele biznesowe firmy. Dlatego też feedforward staje się skutecznym narzędziem zwiększania efektywności i produktywności. Jest to łagodna metoda, która pozwala na „rozmówienie się” nawet z doświadczonym pracownikiem. Zamiast analizować błędy z przeszłości, koncentrujemy się na konstruktywnych pomysłach i sugestiach dotyczących przyszłych działań. To pozwala zbudować relacje oparte na zaufaniu i otwartej komunikacji.
Niestety, nie zawsze feedforward sprawdzi się równie skutecznie. W sytuacji, gdy pracownik nie wykazuje chęci do zmian, ta metoda może go długo utrzymać w przeświadczeniu, że wszystko robi dobrze. Brak krytyki może prowadzić do stagnacji i braku motywacji do rozwoju. Dlatego ważne jest, aby zachować równowagę pomiędzy pozytywną informacją zwrotną a konstruktywną krytyką.

Jak wprowadzić feedforward w firmie?

Technika feedforwardu znajduje zastosowanie w takich gigantach jak Deloitte, Google czy Adobe. Warto jednak zauważyć, że każda z tych firm korzysta z miksowania różnych metod, włączając w to autorskie rozwiązania. Feedforward współistnieje tam obok spotkań w cztery oczy, konsultacji i dzielenia się wrażeniami. Co łączy wszystkie te podejścia? Regularność. Zarówno feedback, jak i feedforward muszą być udzielane w regularnych odstępach czasu, co daje pracownikom jasne ramy do wprowadzania zmian.
Proces feedforwardowania można zacząć od kilku prostych kroków:

  • Określenie celu. Należy zastanowić się, które nawyki lub zachowania należałoby zmienić, by osiągnąć cele biznesowe.
  • Opisanie celu w rozmowie jeden na jeden, czy to z szefem czy menedżerem.
  • Wysłuchanie pomysłów pracownika bez krytyki, czy oceny, skupiając się na konstruktywnej dyskusji.
  • Działanie. Wcielenie wspólnie wypracowanego planu w życie, dając pracownikowi wsparcie i motywację do zmian.

Feedforward działa nie tylko w relacjach zawodowych, ale także osobistych. To narzędzie, które umożliwia partnerską relację, a nie ocenę czy krytykę.
Czy feedforward oznacza, że należy zrezygnować z feedbacku? Niekoniecznie. Obie metody warto stosować w zależności od sytuacji i potrzeb. Feedback może być stosowany tam, gdzie konieczna jest ocena działań lub bieżącej sytuacji, podczas gdy feedforward skupia się na przyszłości i działaniach, które mogą prowadzić do pozytywnych zmian. Dzięki temu pracownicy mogą czuć się wsparci i zmotywowani do ciągłego rozwoju.

Zapraszamy do newslettera

Kliknij, aby ocenić ten wpis!
[Ilość ocen: 0 Średnia ocen: 0]

Udostępnij

Tagi

Najnowsze artykuły na blogu

Blog wywiad behawioralny

Czym jest wywiad behawioralny i kiedy może się przydać?

Podczas rekrutacji coraz częściej sięgamy po narzędzia, które pomagają nam lepiej poznać potencjalnych pracowników. Jednym z takich skutecznych narzędzi jest wywiad behawioralny, który wnikliwie analizuje zachowania i reakcje kandydatów w różnorodnych sytuacjach. To nie tylko standardowa rozmowa kwalifikacyjna,…
Blog empatia u menedżera

Rola empatii w pracy menedżera

W dzisiejszym dynamicznie zmieniającym się świecie biznesu menedżerowie stają przed coraz większymi wyzwaniami. Wymagania wobec liderów są wysokie – oczekuje się od nich nie tylko skuteczności operacyjnej, ale także umiejętności budowania trwałych i harmonijnych relacji w zespole. W tym kontekście…
Blog coaching online

Wyzwania menedżera w erze pracy zdalnej

Wraz z rozwojem technologii i zmianami na rynku pracy coraz więcej firm decyduje się na przechodzenie na model pracy zdalnej. Choć ta forma ma wiele zalet, to jednak stawia przed menedżerami nowe wyzwania, zwłaszcza jeśli chodzi o skuteczne zarządzanie zespołem.…